معماری

معماری

معماری

معماری

پاورپوینت بررسی معماری برج پرایس اثر فرانک لوید رایت

فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی معماری برج پرایس اثر فرانک لوید رایت

تاریخ ایجاد 03/01/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 38 اسلاید بهمراه نقشه و تصاویر   قیمت: 3500 تومان     تعدادمشاهده  5


مجتمع مسکونی برج پرایس یکی از اولین پروژه هایی است که دارای تسهیلات سکونتی در کنار فضاهای اداری می باشد
 
فهرست مطالب
    معرفی
    تاریخچه
    موقعیت
    فرانک لوید رایت
    کانسپت
    پروژه سنت مارک
    فضاها
    سازه
    مثلث متساوی الاضلاع
    متریال
    تحلیل سازه‌ای
    پلان برج پرایس
    گالری تصاویر
    منابع
 
بخشی از متن
برج پرایس، یکی از سه پروژه‌ای است که رایت در اوکلاهما، به سفارش هارولد سی پرایس، بنیانگذار شرکت اچ سی پرایس، طراحی نمود. او در شهر بارتلزویل، خانه هارولد جی آر پرایس را ساخت و سومین ساختمان ساخته شده توسط او در اوکلاهاما نیز وستهوپ بود که رایت، آن را در تالسا، برای پسر عمویش، ریچارد لوید جونز طراحی نموده بود. استفاده از مواد مطلوب و جزئیات فوق‌العاده طرح، سبب شده که برج پرایس، در بین دو برج ساخته شده توسط رایت، بلندترین برجی باشد که توسط این معمار مشهور ساخته شده است. برج قبلی ساخته شده توسط رایت، ساختمان کارخانه واکس جانسون بود. برج پرایس در مجله ملی مکان‌های تاریخی، به عنوان یکی از ۱۷ طرح برجسته معماری فرانک لوید رایت  گنجانیده شده است. علاوه بر این، رایت توانست جایزه AIA را برای بیست و پنج سال پای بر جا ماندن این بنا دریافت کند.
تاریخچه برج پرایس
شرکت پرایس، برج پرایس را در سال ۱۹۸۱ به منظور نقل مکان به دالاس، به فیلیپس پترولیوم واگذار نمود . وکلای صاحبان جدید احساس کردند که ساختمان، شرایط امنیتی لازم را برآورده نمی‌کند و لذا این سازه، تنها تا سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن، به مرکز فرهنگی برج پرایس که یک موزه هنری،  معماری و طراحی بود، اهدا شد. در سال ۲۰۰۲ میلادی، زاها حدید جایزه پریتزکر را از آن خود نمود و مسئولیت توسعه و بازسازی مرکز هنری برج پرایس به وی واگذار گردید.
موقعیت:
برج پرایس فرانک لوید رایت در خیابان دیوی ۵۱۰، بارتلزویل، اوکلاهما، ایالات متحده امریکا واقع شده است.
کانسپت:
پروژه برج پرایس که در سال ۱۹۵۶ میلادی تکمیل شد، مبتنی بر طراحی اریجینال ارائه شده برای سنت مارک، در بووری نیویورک است، اما رایت، این ساختمان را زمانی که در چمنزارهای اوکلاهما ساخته شد، درختی نامید که از جنگل شلوغ گریخته است. وی با ارائه این تعریف، توانست به منشا این پروژه اشاره کند. استعاره اصلی به کار رفته برای تعریف “آسمان خراش پرایری”، درختی است که تنه آن با هسته جامد یک ساختمان قطور نشان داده شده است. شاخه‌های آن نیز، طبقات بتنی هستند که از مرکز سازه بیرون زده‌اند و سبب گشتهاند تا ضخامت این سازه، حداقل ۳ اینچ کاهش یابد..
رایت، طرح خود را از طراحی ارائه شده در سال ۱۹۲۰ میلادی، برای چهار برج سنت مارک در مرکز شهر نیویورک الهام گرفته بود. در نتیجه رکود بزرگی که در آن دهه در ایالات متحده به وجود آمد و تا حد زیادی به این کشور ضربه زد، این پروژه کنار گذاشته شد و مجددا در سال ۱۹۵۲ میلادی برای شرکت پرایس در دستور کار رایت قرار گرفت. بنابراین، رایت “درخت” خود را از افق “جنگل شلوغ” منهتن آغاز نمود و به چمنزارهای اوکلاهاما آورد و هنوز هم این ساختمان دارای چنان ارتفاعی است که تنها چند همسایه توانسته‌اند بدان دست یابند.
فضاها:
برج پرایس، با ۶۷ متر ارتفاع، به ۱۹ طبقه تقسیم شده است. یکی از چهار بخشی که در سمت جنوب غربی قرار دارد، به تشکیلاتی با ارتفاع دو برابر و دو دفتر دیگر اختصاص داده شده است. محدوده‌های اختصاص داده شده به محیط مسکونی در مقایسه با آن‌هایی که به دفاتر اختصاص داده شدهاند دارای اشکال متفاوتی می‌باشند؛ چرا که این بخش‌ها، بیشتر با توجه به فضاهای کاریشان، شکل گرفته‌اند. بخش بیرونی هم توسط عناصر عمودی احاطه شده است که پویایی خاصی را در کل ساختمان ایجاد می‌کنند.  گرچه، پروژه اصلی ساختمان پرایس از آپارتمان سنت مارک اقتباس شده است شد؛ اما این برج دارای فضاهای چند منظوره، دفاتر، مغازه‌ها و آپارتمان‌های مخصوص به خود میباشد. شرکت  اچ سی کاست، مستاجر اصلی این سازه است که دو طبقه بالای برج را اشغال نموده است.
الباقی دفاتر و آپارتمان‌ها با ارتفاعی دوبرابری، به منبع درآمد مهمی برای این شرکت تبدیل شده‌اند. دفاتر این برج که توسط متخصصان حرفه‌ای اشغال شدهاند به شرکت خدمات عمومی دولتی اوکلاهما نیز مرتبط میباشند. فروشگاه‌های افتتاح شده در این برج نیز برای ارائه محصولات با کیفیت بالا و سالن زیبایی به کار گرفته شده‌اند. طبقه شانزدهم توسط یک ایستگاه پلیس اشغال شده و سوئیت واقع در پنت هاوس با سقفی مرتفع و تراسی خصوصی، منحصرا برای اقای هارولد پرایس ساخته شده است.
سازه:
این ساختمان اولین ساختمان آزمایشی و تنها آسمان خراش رایت به عنوان یک برج چند منظوره است که نمایانگر ساختاری بلند و باریک و غنی با هدف ادغام دفاتر، مغازه‌ها و آپارتمان‌ها می‌باشد. برج پرایس توسط یک بدنه مرکزی پشتیبانی می‌شود که محور آن در داخل برج عمودی به چهار بخش جداگانه تقسیم می‌شود که چهار ستون آسانسور را تشکیل می‌دهند و توسط فونداسیون عمیقی مانند ریشه‌های یک درخت، در زمین فرو می‌روند.
نوزده طبقه این ساختمان، همانند شاخه‌های درخت، از هسته مرکزی ساختمان بیرون زده‌اند. دیوارهای بیرونی به طبقات چسبیده‌اند و با “برگ‌هایی” از جنس مس پوشانیده شده‌اند. هیچ یک از دیوارهای بیرونی، دیوارهای ساختاری  نیستند و تنها به صورت افقی، سطح بلوک‌ها را پوشش داده‌اند. طبقه همکف شبیه یک پلاک برنزی قالب ریزی منقش به آرم شرکت پرایس است  که از آن، مجموعه‌ای از متوازی الاضلاعها پدیدار می‌گردد و دیوارهای خارجی، پارتیشن داخلی، درب‌ها و ورودی‌های داخلی شکل می‌گیرند.
مثلث متساوی الاضلاع:
عنصر هندسی کلی این ساختار، از مثلث متوازی الاضلاعی، نشات می‌گیرد و تمام ابزارهای روشنایی و دریچه‌های تهویه ،مبتنی بر همین شکل هستند، حتی دیوارهای زاویه‌دار و ورودی‌ها بر اساس قطعاتی در شکل مثلثی ساخته شدهاند. رایت، هندسه سه گوش را میپسندد و در این خصوص می‌گوید: ” چاویزم انعطاف پذیری لازم برای جنبش انسانی را که توسط طرح چهارگوش امکان پذیر نیست ممکن می‌سازد “. هر طبقه دارای هندسه خلاقانه‌ای است که به عنوان “یک چرخ دنده” وسایل روشنایی، پله‌ها، ستون‌ها و سایه‌بان‌ها را در زوایای شدیدی ترکیب می‌کند. حتی فضای تخلیه آب پارکینگ نیز سه گوش است.
متریال:
مواد مورد استفاده توسط رایت برای دیوارهای بتنی آسمانخراش، بسیار نوآورانه بود. از بتن رنگی ساختمانی نیز برای کف استفاده شد. پنجرهها و دربها نیز آلومینیومی بودند. برش پنجره‌های آلومینیومی و بخش‌های رنگی، تداوم بصری کل طراحی را ایجاد می‌کند. از آنجایی که به هیچ ستونی برای حمایت از وزن دیوارهای بیرونی نیازی نبود، رایت، تخیل خود را در پوشش نما به کار گرفت و آن را با پانل‌های مسی برجسته‌ای با اشکال متفاوتی که خودش اختراع کرده بود و آنها را به رنگ سبز درآورده بود پوشاند. نوار اطراف پنجره‌ها و باله‌های زاویه‌ای نیز مسی هستند که همانند برگ‌هایی از اتاق‌های ساختمان در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند.
تحلیل سازه‌ای:
در ساختار بلوک‌ها، از بتن مسلح در هسته مرکزی و بتن و مس در نمای خارجی استفاده شده است. بلورهای پنجره‌های خارجی ،طلای رنگی هستند و با قابهای آلومینیومی مزین شده‌اند. طراحی براساس یک مدول الماسی شکل ۳۰ تا ۶۰ درجه و ۶۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد انجام شده است. مثلث به عنوان یک الگوی اصلی، در سراسر ساختمان استفاده شده است و می‌توان آن را حتی در طرح کف طبقات نیز مشاهده نمود. شبکه‌های مسی سایه‌بان‌های پنجره‌ها دارای عرضی برابر ۵۰ سانتی متر هستند و به صورت عمودی و افقی در بخش جنوب غربی قرار گرفته‌اند. و......


کلمات کلیدی مرتبط:
مجتمع مسکونی ,برج پرایس ,پاورپوینت , بررسی معماری ,برج پرایس ,اثر فرانک لوید رایت ,معرفی ,تاریخچه ,موقعیت ,فرانک لوید رایت ,کانسپت ,پروژه سنت مارک ,فضاها ,سازه ,مثلث متساوی الاضلاع ,متریال ,تحلیل سازه‌ای ,پلان برج پرایس ,گالری تصاویر , ,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی معماری برج دروبانتی بخارست اثر زاها حدید
بررسی و تحلیل ، معماری بلند مرتبه سازی،پاورپوینت
بررسی و تحلیل ، معماری، برج‌العرب دبی ،پاورپوینت
پاورپوینت بررسی سازه برج کپیتال گیت
پاور پوینت بررسی اصــول بلنـد مرتبـــه سازی در نواحی ساحلی با تأکید بر استان مازندران
پاورپوینت بررسی برج های دوقلوی سپهر پردیس المپیک
پاورپوینت بررسی برج های ویر Veer – آمریکا اثر MurphyJahn
پاورپوینت برج خیارشور لندن -نمونه در تعامل معماری با طبیعت -
پاورپوینت بررسی ایمنی و تاسیسات در ساختمان های بلند
پاورپوینت بررسی برج های سه گانه سانتیاگو کالاتراوا در لندن
پاورپوینت بررسی برج اپوس در دوبی از زاها حدید
پاورپوینت بررسی معماری گراند آرک اثر یوهان اوتو وُن اسپرکلسن
پاورپوینت بررسی برج طلوع خورشید اثر زاها حدید
پاورپوینت بررسی آسمان خراش افقی از استیون هال
پاورپوینت بررسی معماری آسمانخراش 77 طبقه در بانکوک
پاورپوینت بررسی طراحی برج جدید زاها حدید در قطر + ضوابط برجسازی
پاورپوینت بررسی برج ابدیت دبی
پاورپوینت بررسی برج تجاری بیتکس کو - ویتنام
پاورپوینت بررسی برج ورزشهای ابی شیکاگو به شکل امواج دریا
پاورپوینت بررسی برج آلیس لین در آفریقای جنوبی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.