معماری

معماری

معماری

معماری

پاورپوینت بررسی عایق های صوتی

فهرست مطالب: پاورپوینت بررسی عایق های صوتی

تاریخ ایجاد 17/05/2018 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 26 اسلاید   قیمت: 2600 تومان   حجم فایل: 813 kb  تعدادمشاهده  3


پاورپوینت بررسی عایق های صوتی
 
بخشی از مطلب
 
    در فضاهای زیست و کار بر طبق آیین نامه ها و مقررات ساختمانی ، حدود قابل قبولی برای سر و صدا وجود دارد و چنانچه شدت صدا از حد مزبور بالاتر رود ، آسایش و سلامتی ساکنین دچار مخاطره خواهد شد. از این رو عایقکاری صوتی یا صدابندی ساختمانها امری الزامی و ضروری است.
    
 
صدابندی ساختمان بر دو اصل استوار است:
 
مصالح متخلخل که برای عایقکاری حرارتی ساختمانها مصرف می شوند، 
عموماً جاذب صوتی مناسبی نیز می باشند ، ولی معمولاً در برابر عبور 
صوت ضعیف اند.
در عبور صوت از میان یک دیوار سخت مانند دیوار بتنی یا آجری و
اندودهای روی آنها ، تمامی دیوار در اثر امواج صوتی به لرزه در می آید 
و دیوار لرزان، خود منبع ثانوی برای تولید صدا می گردد. به این ترتیب 
هرچه دیوار سنگین تر باشد ، لرزش آن دشوارتر شده و صدای کمتری 
ازخود عبور می دهد
 
 
در انتخاب مصالح به منظور کنترل سر و صدا، طراح ساختمان دو
: جنبه مختلف صوت را باید در نظر بگیرد 
 
 
 
  مصالحی که جاذب سر وصداهستند ممکن است به آسانی صوت را از محلی به محل  دیگر عبور دهند و مصالحی  که در برابر عبور
 صوت ازمیان دیوارها وسقفها پایداری می کنند،می توانند مسائلی
 مانند انعکاس صوت در فضای بسته را به وجود آورند.
مصالح آکوستیکی
مصالح آکوستیکی یا جاذب سر و صدا ، قادرند امواج صوتی را که با سطح آنها برخورد می کنند ، به میزانی کمتر از ( 50 %) منعکس سازند، این مصالح همانند بالشی در روبه رویی با آثار ناخواسته ازانعکاس سر و صدا عمل می کنند . مقدار صوتی که توسط مصالح جذب می شود ، بستگی به اندازه، عمق و تعداد حفره های مصالح و فرکانس صوت دارد .
 
ذرات هوایی که در اثر صوت به داخل حفره ها رفته و از آنها خارج      می شوند ، سبب ایجاد اصطکاک می گردند، بخشی از انرژی صوتی ، مستهلک و به گرما تبدیل می شود، بخشی از آن از موانع عبور می کند یا در داخل فضا منعکس می شود . در عمل، دستیابی به کاهش مقادیری بیش از 10 دسیبل با کاربرد مصالح جاذب صوت مقدور نیست.معمولاً کاهشی معادل حدود 5 تا 7 دسیبل در ساختما نهای مسکونی و دفاتر کاری که سقف آنها با آکوستیک تایل پوشیده شده باشد، به دست می آید
 
مصالح آکوستیکی دامنه وسیعی ازمواد را دربرمی گیرد که زیر نامها و
عناوین تجارتی مختلف تولید می شوند. گرچه ویژگی جذب صوت آنها 
مشابه است،طراح،باید مصالحی راانتخاب کند که مناسب وقابل کاربرد
برای شرایط خاص هر پروژه باشد. مصالح آکوستیکی ممکن است به
صورت پیش ساخته باشند یا در محل اجرا شوند.
 
اندازه کاشیها و صفحات  پیش ساخته از 300*300تا 120*1200میلیمتر
تغییر می کند. 
 
بسیاری از آنها ازالیاف چوب، نی، فیبرهای معدنی یا شیشه ای ساخته شده اند که آنها را درهم و مخلوط و یکپارچه کرده و به صو رت تخته هایی با ضخامت های گوناگون در آورده اند. مصرف کاشیها محدود به سقف می شود که آنها را یا مستقیماً زیر سقف اصلی نصب می کنند یا در سقف کاذب متشکل از نبشی و سپری و میلگردهای آویز  به کار می برند.
 
مواد و مصالحی که در محل کار قابل مصرف و اجرا هستند ، شامل اندودهای گچی آکوستیکی و ترکیبی از قطعات جاذب صوت می باشند.
 
انواع مصالح آکوستیکی به شرح زیر می باشد:
عایقهای صوتی سربی
کاشیها و صفحات ساخته شده از فیبرهای سلولزی
کاشیهای ساخته شده از فیبرهای معدنی
کاشیهای فلزی سوراخدار
اندودهای آکوستیکی
 
عایقهای صوتی سربی
کاشیها و صفحات ساخته شده از فیبرهای سلولزی
    کاشیهای سلولزی معمولاً ازباگاس(تفاله نیشکر) ساخته می شوند، تایلهای الیاف نیشکر از قدیمی ترین و معمولاً ارزان ترین نوع آکوستیک تایل هستند. فیبرها را زیر فشار قرار می دهند وبه صورت تخته هایی درمی آورند ، به نحوی که بین الیاف فضاهای تنگی به وجود آید. تایلهای فیبر نیشکر را معمولاً سوراخدار می سازند تا صدا بتواند به حفره های بین الیاف برسد. این موضوع باعث بهبود کیفیت جذب صوت می شود. تنوع دربافت وظاهر تایل با ایجاد تنوع درنقش  و نحوه استقرار سوراخ ها و سطح تایل به دست می آید.
 
 
تایلهای فیبر نیشکر در ا ثر جذب رطوبت ، دچار تغییر ابعاد و کاهش مقاومت می شوند، گرچه پیشروی آتش در آنها کم است ، ولی ضد آتش نیستند.این تایلها معمولاً دارای لبه ی پخ بوده، در کارخانه پوشش می شوند و اندازه آنها 300*300 تا 600*600 میلی متر مربع است.
 
کاشیهای ساخته شده از فیبرهای معدنی
    بخش اعظم تایلهای فیبر معدنی از پشم معدنی ساخته می شوند ، قسمت عمده پشم معدنی که در کشورهای صنعتی تولید می شود از سربار کوره آهن گدازی (پشم سرباره) است. این تایلها ممکن است به صورت شکافدار یا سوراخدار ساخته شوند تا کیفیت جذب صوت آنها افزایش یابد، مصالح شکافدار انرژی صوتی را به وسیله ایجاد اصطکاک در حفره های ریز موجود بین فیبرهای مستقل از هم، مستهلک می سازند. با افزایش سوراخها می توان حداکثر کاهش انرژی صوتی را به دست آورد . 
 
 مصالح شکاف دارعموماً موقعی به کار می روند که ظاهر کار از بیش
 ترین اهمیت برخوردار باشد. مصالح سوراخ دار بیشتر در ساختمان
 های صنعتی، فرهنگی و مؤسسات علمی که حداکثر نفوذ و رنگ
 پذیری مورد نظر است ، مصرف می شوند.
 
 
 تایل های فیبر معدنی در مواردی مثل مکان های تجمع عمومی و راه های فرار از آتش ، که مقررات ساختمانی مصالح غیر قابل اشتعال را تجویز می کنند، مصرف می شوند. این مصالح در گونه های مختلف از نظر اندازه، بافت، ضخامت و قابلیت جذب صوت ساخته میشوند. در رنگ آمیزی تایل های شکاف دار یا منسوج باید دقت زیادی داشت و به طوریکه حفره ها بسته نشود و ویژگی آکوستیکی مصالح کاهش نیابد.
کاشیهای فلزی سوراخدار
این تایلها متشکل ازتاوه های فلزی سوراخداری هستند که با مصالح   لایی آکوستیکی نظیر پشم معدنی پر شده اند. تاوه های نازک فلزی سوراخ دار سبب کاهش ویژگیهای جذب صوت مصالح آکوستیکی لایی نخواهند شد، بلکه به صورت دیافراگمی در انتقال صوت به آنها عمل می کنند و صوت در آنجا جذب می شود . تاوه ممکن است از آلومینیوم یا ورق فولادی ساخته شود و معمولاً آن را با لعاب پخته شده سفیدی می پوشانند . گرچه این تایلها گران قیمت هستند ، ولی چون دوامشان زیاد و هزینه نگهداری و تعمیر آنها کم است، مصرفشان روی هم رفته اقتصادی و با صرفه است. سطح آنها را می توان با کهنه نمدار تمیز کرد و به رنگ آمیزی مجدد وتعویض قطعات نیازی ندارند. به علاوه لعاب سخت پوشش آنها باعث تأمین ویژگی های بازتاب سطوح می شود
اندودهای آکوستیکی
اندودهای آکوستیکی دو نوع اند:
 
الف: اندودهای گچی با دانه های سبک مانند پرلیت و ورمیکولیت منبسط
ب: اندودهای مشتمل بر فیبرهای معدنی به همراه چسب
 
 
اندودهای گچ و پرلیت را ازاختلاط گرد گچ، پرلیت و آب درست می کنند و  یا گچ و پرلیت آماده بسته بندی شده را با آب مخلوط کرده روی سطوح صاف زیرسازی که ممکن است بتنی، سیمانی، گچی یا فولادی باشد ، می کشند یا با ماشین بر روی آنها می پاشند ، اندودهای ماله ای در دوقشر آستر به ضخامت حدود 10 میلیمتر و رویه به کلفتی حدود 3 میلی متر اجرا می شوند و اندودهای ماشینی در دو، سه یا چهار قشر نازک پاشیده می شوند، به طوریکه مجموع ضخامت به حدود 12 میلیمتر برسد. به موجب آزمایشهای انجام شده ضریب کاهش سر و صدا  برای اندود 12 میلیمتری دستی ، حدود 0.65 برای اندود 25 میلیمتری از همین نوع ،0.75  و برای اندود ماشینی به ضخامت 12 میلیمتر ، حدود0.55  است
 
 
    اندودهای فیبری از پنبه کوهی یا پشم معدنی و یک چسب معدنی ساخته می شوند . در کشورهای صنعتی این اندودها به صورت آماده و بسته بندی عرضه می شود . نخست سطح مورد نظر را با قشر ضخیمی از چسب ، آغشته می کنند و سپس فیبر را روی آن می پاشند . اندودهای به ضخامت بیش از 12 میلیمتر، دست کم در دو قشر باید انجام شوند  و قشر رویه را می توان با سیلر و به صورت رنگی نیز اجرا کرد. 
 
    اخیراً در بسیاری از کشورها محدودیتهایی برای مصرف پنبه کوهی به ویژه در اندودکاری به وجود آمده است. ضریب کاهش سر و صدا در اندودهای آکوستیکی متفاوت بوده و بستگی به ضخامت اندود و زیرسازی آن دارد . این ضریب برای اندودی رنگ نشده به ضخامت 18 میلیمتر بر روی زیرسازی سخت ،از 0.6 تا 0.7 و بر روی زیرسازی فلزی ،0.8 تا 0.9 و برای ضخامت 36 میلیمتر بر روی زیرسازی سخت، حدود  0.9 است ، در حالی که ضریب اندود اخیر هنگامی که رنگ آمیزی شود ، به0.85 کاهش می یابد.
 
 
و....


کلمات کلیدی مرتبط:
پاورپوینت بررسی عایق های صوتی , ,بخشی از مطلب , , در فضاهای زیست و کار بر طبق آیین نامه ها و مقررات ساختمانی ، حدود قابل قبولی برای سر و صدا وجود دارد و چنانچه شدت صدا از حد مزبور بالاتر رود ، آسایش و سلامتی ساکنین دچار مخاطره خواهد شد. از این رو عایقکاری صوتی یا صدابندی ساختمانها امری الزامی و ض,
مقالات مرتبط در این دسته
پاورپوینت بررسی عایق های ساختمانی
پاورپوینت بررسی عایق های ساختمانی
پاورپوینت بررسی ساختمان های پیش ساخته 3d-panel وپانلهای ساندویچی
دانلود بررسی سقف روفیکس پاورپوینت
دانلود بررسی روش تهیه آجر و کاربرد آن در ساختمان سازی پاورپوینت
دانلود بررسی عناصر الحاقی ساختمان در و پنجره پاورپوینت
دانلود بررسی جایگاه کاشی و سرامیک در معماری پاورپوینت
دانلود بررسی اصول طراحی آسانسور و پله در سازه پاورپوینت
دانلود بررسی تحقیق و پژوهش اصول طراحی آسانسور و پله در سازه
دانلود بررسی آجر، طرز ساخت و انواع مختلف آن
دانلود بررسی فناوری سقفهای سبک و کاذب پاورپوینت
دانلود بررسی پنجره های آلومینیومی پاورپوینت
دانلود بررسی کاربرد نانوتکنولوژی در صنعت ساختمان فایل پاورپوینت
دانلود بررسی معجزه پلیمر برای هزاره جدید فایل پاورپوینت
دانلود بررسی آشنایی با گچ های ساختمانی فایل پاورپوینت
دانلود بررسی سنگ نماهای ساختمانی پاورپوینت
دانلود بررسی سقف کامپوزیت فایل پاورپوینت
پاورپوینت بررسی عایق صوتی ساختمان
دانلود بررسی بلوک شیشه ای فایل پاورپوینت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.