پاورپوینت کاربرد کامپوزیتهای FRP در سازههای بتن آرمه
بخشی از مطالب:
به ماده ای که از بکار بردن دو و یا چند ماده متفاوت بدست می آید اصطلاحا
ترکیب گفته می شود. دلیل اینکه از ترکیب ها به جای مصالح خالص استفاده می
شود این است که ترکیب ما راقادر به استفاده از خاصیت های مفید مواد مختلف
کرده و معایب آن ها توسط هم دیگر رفع شده و به عبارتی این مصالح با ترکیب
شدن هم دیگر را تکمیل می کنند. ترکیب ها از دیر باز زمانی که ایرانی ها و
مصری از ترکیب کاه و گل (شکل 1) استفاده کردند در صنعت ساختمان وجود داشته
اند.
فهرست :
کاربرد کامپوزیتهای FRP در سازههای بتن آرمه
خلاصه
مقدمه
راه حل مساله
ساختار مصالح FRP
الیاف شیشه
الیاف کربن
الیاف آرامید
انواع محصولات FRP
میلههای کامپوزیتی FRP
دوام کامپوزیتهای FRP
استفاده از مواد FRP به عنوان مسلح کنندة خارجی در سازهها
مقاوم سازی سازههای بتن آرمه با مواد FRP
خلاصه و نتیجه گیری
.
خلاصه :
خوردگی قطعات فولادی در سازههای مجاور آب و نیز خوردگی میلگردهای فولادی
در سازههای بتن آرمه ای که در معرض محیطهای خورندة کلروری و کربناتی قرار
دارند، یک مسالة بسیار اساسی تلقی میشود.
در محیطهای دریایی و مرطوب وقتی که یک سازة بتنآرمة معمولی به صورت دراز
مدت در معرض عناصر خورنده نظیر نمکها، اسیدها و کلرورها قرار گیرد،
میلگردها به دلیل آسیب دیدگی و خوردگی، قسمتی از ظرفیت خود را از دست
خواهند داد.
به علاوه فولادهای زنگ زده بر پوستة بیرونی بتن فشار میآورد که به خرد شدن
و ریختن آن منتهی میشود. تعمیر و جایگزینی اجزاء فولادی آسیب دیده و نیز
سازة بتن آرمهای که به دلیل خوردگی میلگردها آسیب دیده است، میلیونها
دلار خسارت در سراسر دنیا به بار آورده است.
به همین دلیل سعی شده که تدابیر ویژهای جهت جلوگیری از خوردگی اجزاء
فولادی و میلگردهای فولادی در بتن اتخاذ گردد که از جمله میتوان به حفاظت
کاتدیک اشاره نمود.
مقدمه :
بسیاری از سازههای بتن آرمة موجود در دنیا در اثر تماس با سولفاتها، کلریدها و سایر عوامل خورنده، دچار آسیبهای اساسی شدهاند.
این مساله هزینههای زیادی را برای تعمیر، بازسازی و یا تعویض سازههای آسیب دیده در سراسر دنیا موجب شده است.
این مساله و عواقب آن گاهی نه تنها به عنوان یک مسالة مهندسی، بلکه به عنوان یک مسالة اجتماعی جدی تلقی شده است.
تعمیر و جایگزینی سازههای بتنی آسیبدیده میلیونها دلار خسارت در دنیا به
دنبال داشته است. در امریکا، بیش از ۴۰ درصد پلها در شاهراهها نیاز به
تعویض و یا بازسازی دارند.
هزینة بازسازی و یا تعمیر سازههای پارکینگ در کانادا، ۴ تا ۶ میلیارد دلار کانادا تخمین زده شده است.
هزینة تعمیر پلهای شاهراهها در امریکا در حدود ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده
است؛ در حالیکه برای بازسازی کلیة سازههای بتن آرمة آسیبدیده در امریکا
در اثر مسالة خوردگی میلگردها، پیشبینی شده که به بودجة نجومی ۱ تا ۳
تریلیون دلار نیاز است.
از مواردی که سازههای بتن آرمه به صورت سنتی مورد استفاده قرار میگرفته،
کاربرد آن در مجاورت آب و نیز در محیطهای دریایی بوده است.
تاریخچه کاربرد بتن آرمه و بتن پیشتنیده در کارهای دریایی به سال ۱۸۹۶ بر
میگردد. دلیل عمدة این مساله، خواص ذاتی بتن و منجمله مقاومت خوب و سهولت
در قابلیت کاربرد آن چه در بتنریزی در جا و چه در بتن پیشتنیده بوده است.
به طور کلی در این مطلب به کاربرد کامپوزیتهای FRP در سازههای بتن آرمه به صورت جامع پرداخته میشود…