فهرست مطالب
نور
مقدمه
جهت یابی نور
نور شمالی
نور جنوبی
نور صبحگاهی
نور غروب
نور بالای سر یا عمود
نورمستقیم و نور منتشره
سایه ها
نیم سایه
تجلی نور در فضاهای فیزیکی
نور در معماری ایران زمین
نور در گستره زیبایی شناسی
نور و جهت گیری
اصل شفافیت در معماری ایران
استفاده از شیشه های رنگی
انعکاس نور در آیینه
بازتاب در آب
بازتاب نور در کف صیقلی
سایه روشن
شعاع و حجم مجازی نور
شبکه ها و گشودگی های مشبک
نور، سقف و گنبدها
بسط فضایی
نور از شکاف دیوار (روزن)
نور از دیدگاه معماران
میس وندروهه
لوکوربوزیه
آلوار آلتور
لویی کان
تادو آندو
هادی میرمیران
کامران افشار نادری
نور در ادیان و فلسفه
نور در زرتشت
نور در مسیحیت
نور در اسلام
نور از دیدگاه سهروردی
نور از دیدگاه غزالی
منابع
بخشی از مطلب
معماری ما معماری روشنی است و این همه، ریشه در اصل ثابتی دارد که در هستی
جاری است و آن نور است. نور هم وسیله¬ی دیدن است، هم سبب دیدن و هم خود
دیدن است و حیات همه چیز از نور است. بنابراین می¬توان گفت راز باطنی
معماری سنتی ایران رسیدن به کیمیای نور است، هم¬چنان که هدف کیمیاگری حقیقی
تبدیل ماده¬ی سنگین به روح است.
عنصر نور به¬عنوان نمادی از وجود خداوند است. نقش نور در معماری اسلامی
تأکید بسیار گسترده بر اصل تجلی است. نقش نور شفاف کردن ماده و کاستن از
صعوبت و سردی بناست.
در واقع نور، تحرک و حیاتی فعال به تزئینات اسلامی بخشیده است. نور ،بجای
اینکه ذهن را به دنبال خود بکشد، انسان را به جهانی خیالی رهنمون می سازد و
غالبهای ذهنی را درهم شکسته و به روشنایی دنیایی می کشاند که تجلی حق در
آن است: والله ورائهم محیط.
در معماری اسلامی ماده ی سنگین و بی شکل با تبدیل به طرح های تزیینی و
اشکال مقرنس و مشبک گویی به اشیاء ماورای بدل شده اند. دیگر ماده ی درونی
طاق ها گنبد و آجر نیستند، بلکه بصورت اسرار آمیزی از خود نور ساطع میکنند و
خود به خود انسان مؤمن را متذکر آیه " نور السموات و الارض " می شوند.
و.....