پروژه اتوکد طراحی و معماری موزه هنر مدرن
این پروژه موزه هنر مدرن شامل پلان نما برش اتوکد طبق تصویر نمونه می باشد
سیستم تهویه موزه نیز از اهمیت بسیار برخوردار است، زیرا هویه نامناسب
زیانهای جبرانناپذیری به اشیاء موزه وارد میکند و محیط را نیز برای
بازدیدکننده غیرقابل تحمل میسازد.
در موزه رادیاتورهای مولد هوا باید در نقاطی نصب شوند که فضای مفید موزه را
اشغال نکنند. همچنین اشیاء نباید مستقیماً در معرض هوای سرد یا گرم قرار
گیرند. در ایران گرچه شرایط اقلیمی بسیار متفاوت است، بررسیها نشان داده که
سیستم فن کوئل از سایر سیستمها مناسبتر است.
تهویه طبیعی نیز در موزهها قابل توجه است. با تعبیه دریچه، پاسیو و وجود
پنکه میتوان ساختمان موزه را به آسانی تهویه نمود؛ زیرا این دریچه و
پنکهها جریانی از هوای تازه را در موزه به گردش در میآورند و این شیوه
بخصوص در مواقع یا نقاطی که هوای خارج موزه تمیز و عاری از گردوغبار است
کارسازی میباشد.
3- مقابله با سرقت
در کلیه موزهها وجود آژیرهای خطر که در صورت وقوع سرقت به صدا در میآیند
کاملاً ضروری است. ولی این زنگهای خطر برای جلوگیری از سرقت کافی نیست، از
جمله اقدامات دیگری که متداول است بستن آثار گرانقیمت ماند مجسمه، تابلو
نقاشی، ظروف عتیقه و قالی با زنجیر به دیوار است، برای اشیائی که در
ویترینها نگهداری میشوند روش معمول آن است که شیشه ویترینها را در هنگام
تعطیلی موزه به وسیله صفحات فلزی که به هنگام روز در دیوارها پنهان میشود
پوشید؛ در حقیقت ویترین داخل محفظه محکم فلزی قرار گیرد.
زنگهای خطر بایستی در قسمتهای مختلف موزه نصب شوند و به اتاق نگهبانی و
نزدیکترین پست کلانتری متصل باشد. سیستم زنگ خطر باید به نحوی باشد که به
محض نواخته شدن زنگ به طور خودکار بسته شوند تا هیچ کس نتواند از محوطه
خارج شود. در موزههای بزرگ حفاظت از مجموعه را چشمهای الکترونیکی به عهده
دارند که تمام رفتوآمدهای داخل تالارها و سایر نقاط موزه را به
تلویزیونهای مداربسته در اتاق نگهبان منتقل میسازند.
4- مقابله با آتشسوزی
توانایی مقابله با آتشسوزی در موزهها کاری حیاطی است. برای این منظور
ابتدا باید در معماری و بخصوص معماری داخلی موزه از موادی استفاده کرد که
قابلیت اشتعال آنها در حداقل ممکن باشد و در مواردی که استفاده از مواد
قابل اشتعال اجتنابناپذیر است، مانند چوب باید آنها را با آخرین نوع
عایقهای موجود اندود. رعایت ضوابط ایمنی در سیمکشی برق موزه نیز از وقوع
آتشسوزیها میکاهد. زنگهای خطر آتشسوزی نیز امروزه متداول شده است. این
زنگها در نقاط مختلف موزه نصب میشوند. در جور تمام دربهای داخلی ساختمان و
دربهایی که قسمتهای مختلف موزه را به یکدیگر متصل میکنند باید یک درب
فلزی نصب شود تا در صورت بالا رفتن درجه حرارت داخلی تالار از درجه مشخص یا
ایجاد دود، دربهای فلزی به نحوی خودکار روی دربهای اصلی قرار گرفته و از
گسترش آتش و دود جلوگیری نمایند. چنانچه در موزه جریان گردش هوا و تهویه
توسط کانالهای مختلف صورت میگیرد، باید به ترتیبی اتخاذ شود که در هنگام
بروز حوادث صفحات فلزی، کانالها را نیز بپوشاند تا حریق از راه کانالها به
قسمتهای دیگر گسترش نیابد.
وسایل دستی اتفاء حریق که امروزه در تمامی مکانهای عمومی متداول است باید
محتوی گازهایی از نوع انیدرید کربنیک باشد که موجب آسیب رساندن به مجموعه
موزه نگردد. در هر حال ارتباط مستقیم موزه با آتنشانی و کلانتری کاملاً
توصیه میشود.
همه راههای ارتباطی با پلکانها یا آسانسورها، بویژه راهها که به انبارها
ختم میشوند باید مجهز به دربهای عایق (با پنبهنسوز) گردند. این دربها
باید به گونهای کار گذاشته شوند که هنگامی که درجه حرارت محل از حدمعمول
تجاوز نمود به طور خودکار بسته شوند. این عمل بوسیله یک سیستم خلاصکنندگی
خودکار صورت میگیرد. بدین ترتیب که هرگاه سیمهای بازنگهدارنده دربها ذوب
گردد، (اهرم مانع آزاد شده) و دربها بسته میشوند.
موزه باید به تانکرهای ذخیره آب مجهز به پمپهای الکتریکی تجهیز شود تا اگر
در مواقع اضطراری آب جاری در لولهها قطع و یا از فشار آن کاسته شود، از آب
ذخیره استفاده گردد. همچنین موزه باید دارای سیسم دائمی ارتباط مستقیم با
ایستگاه آتشنشانی و کلانتری محل باشد.
5- آسانسور و بالابر
موزههای مجهز نیاز به دو نوع بالابر دارند: برای بازدیدکنندگان و برای حمل
بار و خدمات اداری. نوع اول که در ورودی موزه در دسترس میباشد باید از
ظرفیت کافی برخوردار بوده، بتواند صندلی چرخدار معلولین را نیز در خود جای
دهد. نوع دوم که برای حمل بار و خدمات اداری است به طورکلی در عقب ساختمان
قرار دارد. چنانچه موزه فاقد آسانسور باشد برای خدمات ویژه معلولین باید
حداقل یک سطح شیبدار را در نظر گرفت.
و- محوطه بیرونی
موزهای که در نقطهای مجزا یا فضائی محفوظ (پارک، باغ و غیره) ساخته
میشود، بویژه چنانچه محوطه ویژه آن بخشی از زمینی وسیع باشد، باید با
دیواری محصور گردد. این دیوار برای بازدیدکننده یک تصویر قبلی از معماری
موزه بوجود خواهد آورد. چنین موردی نباید بصورت یک «بازدارنده روانی» در
اندیشه بازدیدکننده شکل گیرد، اگرچه هدف اساسی امنیتی نیز نباید نادیده
گرفته شود.
برعکس چنانچه موزه در خیابانی پر رفتوآمد ساخته شود همواره مصلحت این است که:
1. با ردیفی از درخت یا باغچه از وسایط نقلیه جدا گردد؛
2. ورودی در آرامترین گوشه تعبیه شود؛
3. محلی برای پارک اتومبیل اختصاص یابد.


