پروژه اتوکد طراحی و معماری موزه آثار تاریخی
این پروژه با موضوع موزه آثار تاریخی شامل پلانها برشها و نماها طبق تصاویر نمونه بهمراه مبلمان فضاها می باشد
هدف نمایش:
ایجاد تسهیل تماس مستقیم بین فرد و شیء است، خواه فرد یک کودک دبستانی باشد یا یک بزرگسال و خواه شیء نمونهای متعلق به
علوم طبیعی و یا یک متنوع عرضه شده در تالار تاریخچه علوم و فنون باشد و یا یک اثر هنری، لذا باید در نظر داشت که:
* اولا: موزه وسیله نمایش اشیاء است، نه اشیاء وسیله نمایش موزه.
* ثانیاً : آنچه مسلم است موزه تنها وسیلة ارتباط عینی نیست، بلکه هدف
اساسی آن القاء تأثیر فرهنگی و هنری و ایجاد رابطه بصری از طریق برخورد
مستقیم با اشیائ دوبعدی به صورت رویارویی یک جهت با اشیاء سه بعدی از راه
برخورد چند جهت است.
از این رو موزه نقشهای اجتماعی متعددی را ایفا نموده است، از قبیل ارائه
بازتابی از قدرت دولت یا مذهب ارائه میدان گستردهای در جهت پژوهش
دانشگاهیان و محققین منفرد، ارائه تصویری از علائق متنوع قشرهای فرهیخته
جامعه، ارائه نمادی از ثروت و پایگاه اجتماعی گرد آورندهها و ...... و
ارائه یک بنیاد فرهنگی در تجلیل از یک شهر یا کشور.
موزه حتی نقش مهمتری را ایفا نموده و قادر است با بیدار کردن روح خلاقی که
در هر یک از ما نهفته است توان هنری و قصد فکری ما را برانگیزاند.
از این رو نخستین وظیفه هر موزهای مشخص ساختن جامعه مخاطب خویش و در
یافتن نیازهای آن، اعم از کلی و جزئی است و با مستند قرار دادن طبقات
اجتماعی، اقلیت ها و سطح فکری آحاد این جامعه برنامه هر موزهای با ملاحظه
گسترده و دیدگاه مجموعههایش تبیین گردیده و دامنه فعالیتها و توانائی های
مالی جامعه مزبور میتواند در راستای تحقق اهداف و برنامههای فوق تأثیر
شگرفی داشته باشد.
موزه برای آن که بتواند از عهده ایفای نقش اجتماعی، آموزشی و فرهنگی خود
برآید نمیبایستی صرفاً به گردآوری بپردازد بلکه باید سلامت میراثی را که
در اختیارش نهاده شده را تأمین نماید.
از همین روست که وظیفه نگهداری که از وظایف دیرینه موزههاست بسیار اهمیت مییابد.
اکنون تمایزی بین نگهداری و مرمت پدید آمده است، نگهداری عبارت است از
توجهی که صرف مجموعهها بطورکلی میشود تا از علل سهگانه خرابی محیطی
(حرارت، رطوبت، آلودگی هوا، نور و ...) درونی (عمل بیولوژیکی، فیزیکی،
شیمیایی یا مکانیکی درون خود شیء) و انسانی (تماس با دست، حمل و نقل و
غیره) مصون بماند.
و مرمت عبارت است از کار تعمیر و بازسازی و این کاری است که به چیرهدستی و
دانش کافی نیازمند است.از دیگر سو پژوهشگران را باید گروه مهمی از مراجعین
به موزهها برشمرد، چرا که هر موزهای میبایست فعالیتهای خود را به
مطالعه عمیق مجموعههایش مبتنی سازد. از این رو پژوهش، خواه بوسیله
کارکنان علمی خود موزه انجام شود، خواه بوسیله پژوهشگران غیر عضو موزه که
از منابع مستند آن استفاده میکنند فصلی جدا نشدنی از زندگی موزه را تشکیل
میدهد.
از این رو منابع میباید به صورتی عرضه شوند که پاسخگوی نیازها باشند،
نخستین ضرورت این است که کتابچههای راهنما و کاتالوگهای مجموعهها تا حد
امکان کامل باشند.
بنابراین موزهها علاوه بر مستند ساختن مجموعههای خویش میباید برای
کارکنان خود پژوهشگران مستقل تسهیلات مکملی فراهم نمایند، از قبیل: تالار
مطالعه، دسترسی به مخازن کتابخانه، آرشیو و احیاناص همانطور که در ممالک در
حال توسعه متداول است پیش بینیهایی در جهت اسکان دیدار کنندگان بیگانه.